ZGK CIESZYN

Sygnaliści – Zgłoszenia zewnętrzne – informacje

04październik 2024

Zgodnie z § 1 ust. 8 ustalonej w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych i Podejmowania Działań Następczych poniżej podajemy informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych oraz odesłanie do stron internetowych Rzecznika Praw Obywatelskich i innych organów publicznych.

Szczegółowe informacje o zgłoszeniach zewnętrznych zawarte są w Rozdziale 4 Ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 928).

Najważniejsze informacje dotyczące dokonywania zgłoszeń zewnętrznych:

1. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.

2. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.

3. Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami w zakresie danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez te organy.

4. Wstępna weryfikacja zgłoszenia zewnętrznego przez Rzecznika Praw Obywatelskich polega na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz zidentyfikowaniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

5. Jeżeli zgłoszenie zewnętrzne dotyczy informacji o naruszeniu prawa, Rzecznik Praw Obywatelskich niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, przekazuje zgłoszenie do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

6. Rzecznik Praw Obywatelskich informuje sygnalistę o przekazaniu zgłoszenia zewnętrznego. Informacja obejmuje co najmniej wskazanie organu publicznego, do którego zgłoszenie zewnętrzne zostało przekazane oraz datę przekazania.

7. Rzecznik Praw Obywatelskich odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz informuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.

8. Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, Rzecznik Praw Obywatelskich może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie. Poinformowanie sygnalisty nie wpływa w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, na bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana sygnaliście zawiera pouczenie w tym zakresie.

9. Organ publiczny:

  •  przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
  • dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie należy – na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;
  • rozpatruje zgłoszenie zewnętrzne – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;
  • przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych – w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania tego organu – oraz informuje o tym sygnalistę;
  • podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
  • przekazuje sygnaliście informację zwrotną.

10. W celu skutecznego podjęcia działań następczych oraz przekazania informacji zwrotnej sygnalista podaje adres do kontaktu.

11. Jeżeli w zgłoszeniu zewnętrznym nie podano adresu do kontaktu ani nie jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych:

  • Rzecznik Praw Obywatelskich nie realizuje obowiązku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 i 5, art. 37 oraz art. 40 ust. 1 zdanie drugie ww. Ustawy,
  • organ publiczny nie realizuje obowiązku, o którym mowa w art. 32 ust. 5, art. 37, art. 38, art. 40 ust. 2 zdanie drugie oraz art. 41 ww. Ustawy.

12. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie lub pisemnie.

13. Na żądanie sygnalisty organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych wydaje nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ww. Ustawy.

14. Organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

15. W uzasadnionych przypadkach organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w pkt. 14.

16. Organ publiczny informuje sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

17. Wykaz stron internetowych organów publicznych:

  1. Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO)
    • Opis: Niezależny organ stojący na straży wolności i praw człowieka i obywatela.
    • Sprawy: Naruszenia praw obywatelskich, dyskryminacja, nierówne traktowanie, zgłoszenia zewnętrzne od sygnalistów.
    • Strona internetowa: www.rpo.gov.pl
  2. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)
    • Opis: Organ nadzorujący przestrzeganie prawa pracy i przepisów BHP.
    • Sprawy: Naruszenia praw pracowniczych, mobbing, nieprawidłowości w zakresie czasu pracy i wynagrodzeń.
    • Strona internetowa: www.pip.gov.pl
  3. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
    • Opis: Chroni konkurencję i konsumentów na rynku.
    • Sprawy: Nieuczciwe praktyki rynkowe, zmowy cenowe, naruszenia praw konsumentów.
    • Strona internetowa: www.uokik.gov.pl
  4. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF)
    • Opis: Nadzoruje rynek finansowy w Polsce.
    • Sprawy: Nieprawidłowości w sektorze bankowym, ubezpieczeniowym, naruszenia przepisów rynku kapitałowego.
    • Strona internetowa: www.knf.gov.pl
  5. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO)
    • Opis: Nadzoruje przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
    • Sprawy: Naruszenia w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych.
    • Strona internetowa: www.uodo.gov.pl
  6. Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA)
    • Opis: Specjalistyczna służba do walki z korupcją w życiu publicznym i gospodarczym.
    • Sprawy: Przestępstwa korupcyjne, nadużycia finansowe, nieprawidłowości w zamówieniach publicznych.
    • Strona internetowa: www.cba.gov.pl
  7. Prokuratura Krajowa
    • Opis: Naczelny organ prokuratury w Polsce.
    • Sprawy: Wszystkie rodzaje przestępstw, w tym gospodarcze, finansowe, korupcyjne.
    • Strona internetowa: www.gov.pl/web/prokuratura-krajowa
  8. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS)
    • Opis: Organ administracji podatkowej odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów podatkowych.
    • Sprawy: Oszustwa podatkowe, unikanie opodatkowania, nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych.
    • Strona internetowa: www.kas.gov.pl
  9. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW)
    • Opis: Służba specjalna odpowiedzialna za ochronę bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
    • Sprawy: Działalność przeciwko bezpieczeństwu państwa, terroryzm, szpiegostwo.
    • Strona internetowa: www.abw.gov.pl

LINKI

POLECANE MIEJSCA